Πέμπτη 15 Απριλίου 2010

Τα θανάσιμα για την Παιδεία αμαρτήματα ενός κολασμένου Νομοσχεδίου

Το νέο Νομοσχέδιο περί Παιδείας έχει ήδη προκαλέσει τις θυελλώδεις αντιδράσεις σύσσωμης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Με την πρόφαση των "ευρωπαϊκών οδηγιών" η Κυβέρνηση (αδιάφορο για μας το κομματικό χρώμα και φρόνημα) επιχειρεί να θέσει σε ισχύ ρυθμίσεις που κάθε άλλο παρά ωφελούν το εκπαιδευτικό σύστημα στην ουσία του. Κάτωθεν ακολουθούν οι 10 βασικότερες παρατηρήσεις πάνω στο νέο πολυ-νομοσχέδιο κατά την προσωπική μου κρίση και ευθύνη:


1. Πιστοποιητικό Εκπαιδευτικής Κατάρτισης: Κάθε ακαδημαϊκό τμήμα, οι απόφοιτοι του οποίου μπορούν να αναζητήσουν την επαγγελματική τους αποκατάσταση μεταξύ άλλων στον εκπαιδευτικό κλάδο, διαθέτει ένα υποχρεωτικό πρόγραμμα μαθημάτων, τον Οδηγό Σπουδών. Ο Οδηγός Σπουδών, προσανατολισμένος στο να εφοδιάσει τον φοιτητή με επάρκεια γνώσεων για όλους σχεδόν τους κλάδους της μετέπειτα εργασιακής του απορρόφησης, έχει οριστεί και αξιολογηθεί από το Υπουργείο Παιδείας, έχει ισχύ και χαίρει της αποδοχής του Κράτους. Γιατί λοιπόν πρέπει να εξεταζόμαστε ξανά και ξανά πάνω σε γνώσεις που θα έπρεπε να θεωρούνται αυτονόητες και δεδομένες εφόσον αποφοιτήσαμε από ένα νόμιμο ακαδημαϊκό τμήμα με ορισμένο Οδηγό Σπουδών;


2. Αυξάνεται η βαρύτητα κατοχής μεταπτυχιακού διπλώματος κατά την απόπειρα ενός αποφοίτου για διορισμό στο Δημόσιο. Παράλληλα αυξάνεται και η ανάγκη κατοχής ενός Μ.Δ. Αξίζει να υπογραμμίσουμε πως το Μ.Δ. φανερώνει την στροφή του απόφοιτου επαγγελματία στην έρευνα, άρα καθόλου δεν μαρτυρά κάποια μεγαλύτερη επάρκεια γνώσεως πάνω στο σχολικό πρόγραμμα διδασκαλίας.

 3. Πρέπει να έχει κανείς κατά νου, διαβάζοντας το Νομοσχέδιο, οτι σκοπός της μεταρρύθμισης δεν είναι η βελτίωση της ποιότητας της Παιδείας, αλλά η μεγαλύτερη δυνατή περικοπή των εξόδων γι' αυτή. Βέβαια, ήδη η εκπαίδευση γνωρίζει από πρώτο χέρι τα καβούρια που επιτίθενται από την τσέπη της εκάστοτε κυβέρνησης.

4. Τα ψηφιακά συγγράμματα. Δεν θα μακρυγορήσω αναμειγνύοντας στα επιχειρήματά μου ρομαντικές αντιλήψεις περί παραδοσιακού χάρτινου και χειροπιαστού βιβλίου. Δεν θα διστάσω, παρά ταύτα, να πω πως έχει αποδειχτεί τα τελευταία χρόνια η εξαρτησιογόνος επίδραση των Η/Υ, ειδικότερα όταν απαιτείται η πολύωρη χρήση τους. Διαβάζοντας κανείς ένα σύγγραμμα 500 σελίδων μέσω υπολογιστή, μπορεί να ευνοεί κάποιες τσέπες, αλλά το μοναδικό πράγμα που μπορεί να αποκομίσει είναι το χικικομόρι, τη σκωλίωση και την υπερμετροπία.

 5. Κατάργηση ωρομισθίων. Όπως φαίνεται ένας διορισμένος εργαζόμενος θα καλύπτει από μόνος του τρείς θέσεις, λες και η καθημερινή μάχη του καθηγητή στις αίθουσες των 30 είναι απλή και χρίζει συμπλήρωσης.

 6. Μεταπτυχιακά ζητάτε, αλλά μεταπτυχιακά δεν προσφέρετε. Τα προσφερόμενα μεταπτυχιακά Ελληνικής Φιλολογίας και Αρχαιολογίας, επαγγέλματα που θα έπρεπε να παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ζήτησή τους στην Ελλάδα, εκλείπουν. Άρα ένας απόφοιτος εκπαιδευτικός θα πρέπει να μεταβεί στο εξωτερικό για μεταπτυχιακή εκπαίδευση. Κάνουμε λόγο λοιπόν για διορισμό που δεν απευθύνεται άμεσα στον κάτοχο Κορωναίου μπάρμπα, αλλά έμμεσα και σαφώς περί της εύνοιας εκείνου πρόκειται.

 7. Η μείωση των ΔΕΠ δεν συνδράμει τόσο στην γρήγορη σύγκλιση τους και συγκεντρώνει πολλές εξουσίες στα χέρια λίγων. Τα έξοδα μετακινήσεων ενός διδάκτορα από Ίδρυμα σε Ίδρυμα είναι σαφώς μικρότερα από τα έξοδα κίνησης ενός βουλευτή στην Αθήνα, μη γελιόμαστε. Κόψτε αυτά.. κι εμείς το μετρό χρησιμοποιούμε, δεν πάθαμε τίποτα.



8. Από τη μια θα προκηρύσσετε ΑΣΕΠ με ορισμένες θέσεις σε σχολικές μονάδες, από την άλλη το ΑΣΕΠ θα είναι ανοιχτό χωρίς ορισμένο αριθμό προσφερόμενων θέσεων..

9. Πώς μπορεί το ψηφιακό σύγγραμμα να ωφελήσει τη Παιδεία; Θα μπορούσατε απλώς να παραδίδετε πιο έγκαιρα τα συγγράμματα.

10. Πόσα πτυχία χρειάζομαι για να διοριστώ; Πόσα χρόνια επιπλέον επιμόρφωσης χρειάζομαι αν θέλω να μεταφερθώ στον διοικητικό τομέα (δηλ. χτυπάω σφραγίδες σε κάποια γραμματεία ή υπογράφω τα ξεχασμένα απουσιολόγια- χρειάζομαι Μαστερ γι'αυτό; );



Β.ΜΠ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου