Πάρε μια ιδέα

ΥΛΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΩΝ ΕΤΩΝ

Ακαδημαϊκό έτος 2009-2010 
ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ-ΜΕΝΑΝΔΡΟΣ ΣΤ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (Καραβάς)
--"Όρνιθες"_Αριστοφάνη (στ. 676-1765)
--"Δύσκολος"_Μενάνδρου (στ. 1 -85)
Το κείμενο δεν θα εξεταστεί δια υπαγόρευσης
--Μετρικές παρατηρήσεις (ιαμβικό τρίμετρο)
--Γραμματική- συντατικό (θα κόβεται όποιος το παραλείψει ή απαντήσει λάθος)
--Περιλήψεις όλων των αριστοφανικών κωμωδιών
--Κριτικό υπόμνημα
--Ερμηνευτικά

ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ: ΔΡΑΜΑ και ΣΑΤΙΡΑ ΣΤ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (Νικολόπουλος)
--Πλαύτος, Pseudolus (στ. 3-128) φωτοτυπίες ή διαδικτυακή πρόσβαση
--Τερέντιος Eunuchus (στ. 46-98 και 629-641) φωτοτυπίες ή διαδικτυακή πρόσβαση
--Σενέκας Phaedra (στ.85-357) θα διανεμηθεί
--Από το σύγγραμμα της Dupont οι ενότητες Α1, Α2, Α3

ΠΙΝΔΑΡΟΣ-ΒΑΚΧΥΛΙΔΗΣ ΣΤ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (Σωτηρίου)
--1ος Πυθιόνικος
--13ος Ολυμπιόνικος
--3η ωδή Βακχυλίδη
--Εισαγωγικά (όπως αναφέρθηκαν στις παραδόσεις)
--Γραμματική-συντακτικό-ερμηνευτικά

Στην ύλη προστέθηκε η 11η Ωδή του Βακχυλίδη (στ.1-125)

ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΣΤ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (Μαρκαντωνάτος)
--Καλλιμάχου ωδή "Εις Δία"
--Θεοκρίτου "Κύκλωψ"
--"Αργοναυτικά" Απολλώνιου Ροδίου (ΧV Η Αργώ ανοίγει πανιά)
--Από το υποχρεωτικό σύγγραμμα: σελ.17-30
--Από το σύγγραμμα "Αλεξανδρινή Μούσα" σελ. 123-272
--Από το σύγγραμμα των Fantuzzi-Hunter σελ.162-388

Η ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ, ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΣΤ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (Γαληνέας)
--Από το σύγγραμμα του Παπάνη: σελ. 15-160
--Από το σύγγραμμα Τσιπλητάρη: σελ. 21-206, 206-250 και 218-316
--Από το σύγγραμμα του Μπρούζου: σελ. 27-69, 75-110, 137-147 και 208-275
--Από το σύγγραμμα των Brown Duane, Walter, Pryzwansky, Schulte: σελ. 106-144, 216-273, 282-318 και 439-446

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΣΤ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (Κουτριάνου)
--Από το σύγγραμμα του Βελουδή: κεφ. III, IV, V, VI, IX, XII
--Από το σύγγραμμα του Κάλλερ: σελ. 1-129 & 169-183
--Από το σύγγραμμα της Μυλωνάκου: σελ. 84-181 & 724-783


ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ 1930 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ Δ ΕΞΑΜΗΝΟΥ(Κουτριάνου)
--Από το σύγγραμμα του Beaton: σελ. 174-368
--Από το σύγγραμμα του Δημητρακόπουλου: σελ: 301-373
--Σημειώσεις που δόθηκαν στις παραδόσεις

ΑΡΧΑΙΑ ΛΥΡΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ: ΕΛΕΓΕΙΑ ΚΑΙ ΙΑΜΒΟΣ Δ ΕΞΑΜΗΝΟΥ (Σωτηρίου)
Από το στερεότυπο:
-- Αρχίλοχος (1, 2, 5, 13, 19, 114, 118, 122, 128, 130, 131, 132, 133)
--Καλλίνος (1)
-- Τυρταίος (11)
--Μίμνερμος (1, 2, 4, 5)
--Σόλων (4, 9, 11)
--Σημωνίδης (1, 7.57-70)
--Θέογνις (467-496, 782-788)

Επιπλέον:
--Θα ζητηθούν ακόμη μετάφραση, πραγματολογικά και ερμηνευτικά σχόλια. Θα εξεταστούν ακόμη προφορικά το ιαμβικό τρίμετρο και το ελεγειακό δίστιχο. Η επίλυση των γραμματικών ασκήσεων (χρονικές & εγκλιτικές αντικαταστάσεις) είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να περάσει κανείς το μάθημα.

Από τα συγγράμματα:
--Καζάζης: οι σελίδες της γενικής εισαγωγής καθώς και οι σελίδες που σχολιάζονται τα κείμενα αυτά.
--Σκιαδάς: (ισχύουν όσα και για το σύγγραμμα του Καζάζη)

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ Β ΕΞΑΜΗΝΟΥ (Δουλαβέρας)
Θα εξεταστούν οι ενότητες:
--Εισαγωγή στις λαογραφικές σπουδές
--Ήθη και έθιμα
--Έθιμα αγροτογεωργικής λατρείας

Από τα συγγράμματα:
--Μερακλής, Ελληνική Λαογραφία, εκδ. Οδυσσέας : σελ. 131-203
--Μαρία Μηλίγκου Μαρκαντώνη, Δένδρα-Φυτά-Άνθη στο Πολιτισμό των Νεωτέρων Ελλήνων: σελ. 167-211
--Λουκάτος, Εισαγωγή στην ελληνική λαογραφία, εκδ. ΜΙΕΤ: σελ. 42-90, 188-194, 204-225, 257-280

Να ληφθούν επίσης υπόψιν οι σημειώσεις του κου. Δουλαβέρα.
 
ΚΙΚΕΡΩΝΑΣ Γ ΕΞΑΜΗΝΟ:
--Εισαγωγή στη ρητορεία, τον βίο και το έργο του Κικέρωνα
--Δομή και περιεχόμενο του λόγου Pro Milone
--Μετάφραση και ερμηνευτικά των κεφαλαίων 1, 2, 8, 10, 14, 20, 34, 38
--Γραμματικές κ συντακτικές παρατηρήσεις
ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ:ΤΑΚΙΤΟΣ (Κλ.Κατευθ) Ε ΕΞΑΜΗΝΟΥ:
--Εισαγωγή στη ρωμαϊκή Ιστοριογραφία, στον βίο και το έργο του Τακίτου
--Δομή και περιεχόμενο του Agricola
--Μετάφραση και ερμηνευτικός σχολιασμός των κεφαλαίων 1, 2, 3, 30, 31, 32, 33, 34, 45, 46
--Γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις
 
13ΒΝΦ: ΚΑΒΑΦΗΣ, ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ, ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, ΒΑΡΝΑΛΗΣ (ΜΑΘΗΜΑ Θ.Κ. ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ Κ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ) Ε' ΕΞΑΜΗΝΟ:

1)) Από το βιβλίο Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ, ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ-ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΑ, τόμος Γ' (εκδόσεισ Σοκόλη)
σσ. 16-45, 82-88, 194-201, 308-319, 115-124


2)) Ερμηνευτικές προσεγγίσεις ποιημάτων:

ΚΑΒΑΦΗΣ--> Τείχη, Περιμένοντας τουσ βαρβάρους, Η πόλις, Η σατραπεία, Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον, Ιθάκη, Καισαρίων, Αλεξανδρινοί Βασιλείς, Ο Δαρείος, Ηγεμών εκ Δυτικής Λιβύης, Στα 200 π.Χ., Ποσειδωνιάται, Νέοι της Σιδώνος, 400 μ.Χ.

ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ--> Μπαλάντα στουσ άδοξους ποιητές των αιώνων, Σαν δέσμη από τριαντάφυλλα..., Είμαστε κάτι..., Στο άγαλμα της Ελευθερίασ που φωτίζει τον κόσμο

ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ--> Ιερά Οδός, Στ' Όσιου Λουκά το μοναστήρι, Άγραφον, Παλαμάς, Από το "Πνευματικό Εμβατήριο"

ΒΑΡΝΑΛΗΣ--> Οι μοιραίοι, Στο πέρασμά σου, Από "ΤΟ ΦΩΣ ΠΟΥ ΚΑΙΕΙ" Πρόλογος, Από τους "Σκλάβους Πολιορκημένους" Πρόλογος
ΠΑΠΥΡΟΛΟΓΙΑ (Κλ.κατευθ) Ε ΕΞΑΜΗΝΟΥ:

Από το σύγγραμμα του Μανδηλαρά τα κεφάλαια:
--Ορισμός
--Ιστορία των παπύρων (ευκαιριακές ανακαλύψεις, καινούργια εποχή της παπυρολογίας, επιστημονικές αποστολές και ανασκαφές, τόποι και πηγές προέλευσης παπύρων)
--Γραφική ύλη (πάπυρος, κατασκευή παπύρου-χάρτου, κολλήματα, κύλινδρος, εξάπλωση του παπύρου)
--Συναφείς με την Παπυρολογία κλάδοι (Επιγραφική, Παλαιογραφία)
--Σημεία κριτικής στις εκδόσεις παπύρων (έχει δοθεί και φυλλάδιο)
--Βοηθητικά σημεία στους παπύρους και τα χειρόγραφα (Ιδιαίτερα σημεία γραφής, διόρθωση, αρίθμηση)
--Προσφορά της Παπυρολογίας στη Κλασική Φιλολογία

Για τα χαρακτηριστικά των κεφαλαιογράμματων γραφών (επιγραφικής, βακχυλίδειας και ρωμαικής μπορείτε να συμβουλευτείτε το βιβλίο του Mioni ' Εισαγωγή στην Ελληνική Παλαιογραφία' σελ.63-67

Κείμενα:
1) Τιμοθέου, Πέρσαι (στ.1-13)
2)Ικετηρίη Αρτεμισίας
3)Συμβόλαιο γάμου
4)Ελεγεία Συμποσίου
5)Μενάνδρου, Σικυώνιος
6)Ποσειδίππου, Επιγράμματα
7)Ιλιάδα Θ 436-445
8)Βακχυλίδης-Αισχύνης
9)Ιλιάδα Β757-775
10)Ευαγγέλιο κατά Ιωάννην
11)Μενάνδρου, Δύσκολος
ΗΣΙΟΔΟΣ Ε ΕΞΑΜΗΝΟΥ

Ησιόδου Έργα και Ημέραι στ.1-404
Από τα συγγράμματα μπορεί κανείς να επιλέξει να διαβάσει:
--είτε από τον Lamberton τις σελίδες 12-23 και 135-165
--είτε από τον Μπεζαντάκο τις σελίδες 257-394
ΜΑΘΗΜΑ : ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ(μάθημα επιλογής): ΕΞΑΜΗΝΟ Ε΄

ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ
α)Λαϊκή Τέχνη στον λόγο (Λαϊκή Λογοτεχνία-Φιλολογική Λαογραφία): Αίνιγμα, επωδή, ευχές και κατάρες, παροιμία, δημοτικό τραγούδι(κείμενο-μουσική-χορός), παραμύθι, παραδόσεις, ευτράπελες διηγήσεις, λαογραφικές λέξεις και ονόματα.
β) Νεωτερική Λαογραφία: Γραπτός και προφορικός λόγος στη λαϊκή παράδοση. Ελληνική Λαογραφία και έντυπες πηγές. Δημοσιογραφικός λόγος και παροιμία. Η έντυπη λαϊκή ποίηση στην Κάρπαθο. Μορφή -λειτουργία-σημασία. Η έντυπη λαϊκή ποίηση της Κάσου.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. Μιχ. Γ.Μερακλή, Ελληνική Λαογραφία, ενότητες : Κοινωνική Συγκρότηση και Λαϊκή Τέχνη, εκδ. Οδυσσέας, Αθήνα 2004, οι σελ. 307-378.
(Το βιβλίο βρίσκεται ήδη στα χέρια των φοιτητών από το Β΄εξάμηνο κατά τον οποίο διδάχθηκε ένα μέρος του).

2. Από το βιβλίο του Μηνά Αλ. Αλεξιάδη, Νεωτερική Ελληνική Λαογραφία, Καρδαμίτσας, Αθήνα 2006, οι σελ. 59-65, 67-91, 93-112, 129-150, 185-207.

3. Από το βιβλίο του Δημ. Σ. Λουκάτου, Εισαγωγή στην Ελληνική Λαογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα 19853, οι σελ.93-158.

4. Τα κύρια σημεία των παραδόσεων του διδάσκοντος.
ΜΑΘΗΜΑ:ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ(ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ) Ε΄ ΕΞΑΜΗΝΟ


Από το σύγγραμα του Γεωργούλη(οι φοιτητές το έχουν παραλάβει από το Α' εξάμηνο) τα κομμάτια που αναφέρονται αντίστοιχα στα εξής θέματα:

1.Η φιλοσοφία του Πλάτωνος
2.Η φιλοσοφία του Αριστοτέλη
3.Η φιλοσοφία των Στωικών
4.Η φιλοσοφία του Πλωτίνου(για το συγκεκριμένο θέμα μπορείτε να μελετήσετε επίσης το κεφάλαιο που αφορά τον Πλωτίνο στο σύγγραμα "Νεοπλατωνισμός" του Θεοδ. Πελεγρίνη)

Στην εξεταστέα ύλη περιλαμβανεται ΚΑΙ τα κεφάλαια 1-3 από το κείμενο της V.3 Εννεάδας του Πλωτίνου.

Η εξέταση θα αποτελείται από 2 σκέλη.
Στο πρώτο θα πρέπει να πραγματοποιηθεί ανάλυση και σχολιασμός(όχι μετάφραση) ενός χωρίου από το κείμενο.Το ερώτημα αυτό θα βαθμολογηθεί με 5 μονάδες.
Στο δεύτερο οι εξεταζόμενοι καλούνται να επιλέξουν 5 από τις 7 προτεινόμενες ερωτήσεις οι οποίες θα αναφέρονται στα 4 ζητήματα που υπάρχουν προς μελέτη.Η κάθε μία ερώτηση θα βαθμολογηθεί με μία μονάδα έκαστη.
 
ΜΑΘΗΜΑ:ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΙ ΡΩΜΑΪΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ(ΜΑΘΗΜΑ ΚΟΡΜΟΥ) Ε΄ ΕΞΑΜΗΝΟ

α' ομάδα συγγραμάτων
1)Από το σύγγραμμα του W.Schuller "Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας" οι σελ.32-97
2)Από το σύγγραμμα του H.-J Gehrke "Ιστορία του Ελληνιστικού Κόσμου" οι σελ.17-187
3)Από το σύγγραμμα του Ch.Mackay "Αρχαία Ρώμη,Στρατιωτική και Πολιτική Ιστορία" οι σελ.41-82,129-137,141-177,232-240,243-258,301-317

β' ομάδα συγγραμμάτων
1)Από το σύγγραμμα των Claude Mosse και Annie Schnapp-Gourbeillon "Επίτομη Ιστορία της Αρχαίας Ελλάδας" οι σελ.190-458
2)Από το σύγγραμμα των A.M Ward,F.M Heichelheim,C.A Yeo "Οι Ρωμαίοι" οι σελ.54-89,162-174,213-225,341-379,444-465
Η ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (Επιλογής) Ε΄ΕΞΑΜΗΝΟ

Απ το σύγραμμα της Μαρίας Μαλικιώση-Λοίζου, Ελληνικά Γράμματα
σελ: 17-99, 103-147, 189-202

Απ το σύγραμμα του Μιχάλη Κασσωτάκη, εκδ. Τυπωθήτω
σελ: 43-57, 215-236, 345-362, 413-419, 421-426, 441-448, 451-467, 523-534, 603-620
ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ-ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΔΕΛΛΗ (Ε΄ΕΞΑΜΗΝΟΥ)
1.ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ
Α.ΟΡΙΣΜΟΙ:ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ 2002
Β.Πετρούνιας Ευάγγελος Β.2002. Νεοελληνική Γραμματική και συγκριτική (αντιπαραθετική) ανάλυση: Φωνητική και εισαγωγή στη φωνολογία.Ζήτη
σελ: 38-42, 62-65, 69-77, 260-264, 323, 325, 447-453, 493-497.
2.ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ
Α.ΟΡΙΣΜΟΙ: ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ
Β. Holton D.,Mackridge P., ΦΙΛΙΠΠΑΚΗ-WARBUTTON E. 1999 Γραμματική της ελληνικής γλώσσας εκδ. Πατάκη
σελ: 47-73, 76-96, 97-110, 111-118, 122, 123-143, 163-164, 165

ΟΜΗΡΟΣ: ΟΔΥΣΣΕΙΑ Ε ΕΞΑΜΗΝΟΥ:
--ραψωδία α:στ. 1-324
--ραψωδία δ:στ. 230-350 (μετάφραση) 351-619 (να γνωρίζουμε το περιεχόμενο)
--ραψωδία η:στ. 146-347
--ραψωδία π:στ. 60-320
--ραψωδία ξ: στ.115-216
J. LATACZ, ΟΜΗΡΟΣ, Ο θεμελιωτής της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας
κεφ. ΙV: Η ΟΔΥΣΣΕΙΑ, σελ. 195-225
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ: ΑΠΟ ΤΟ 1453 ΕΩΣ ΤΟ 1821 - ΣΤ΄ΕΞΑΜΗΝΟΥ(Τόμπρος)

1) Από το εγχειρίδιο του Σπ. Ασδραχά "Ελληνική Οικονομική Ιστορία: ΙΕ'-ΙΘ΄αιώνας:

σσ.21-45
116-156
219-288
403-422
483-490
515-519


ή

Από το εγχειρίδιο του Απ. Βακαλόπουλου,"Νέα Ελληνική Ιστορία (1453-1985):

σσ. 15- 154


2) Οι σημειώσεις των παραδόσεων  

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ: ΑΠΟ ΤΟ 1930 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ- Δ΄ΕΞΑΜΗΝΟΥ 2009- 2010(Κα Κουτριάνου)

1)Roderick Beaton, ''Εισαγωγή στη νεότερη ελληνική λογοτεχνία'', σσ. 174- 368.

2)Φ.Α. Δημητρακόπουλος, ''Ο νεοελληνισμός στη λογοτεχνία: 19ος- 20ός αι.'', σσ. 301-373.

3)Οι σημειώσεις από τις παραδόσεις του μαθήματος. 
 ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤ ΕΞΑΜΗΝΟ (Αραβανή)

Α. Γνωστικό Αντικείμενο: Λογοτεχνία:

1. Γ. Σπανός: Οι σελίδες 51-119 και 191- 231 από το βιβλίο «Διδακτική Μεθοδολογί-α- Διδακτική του ποιήματος» είναι εκτός της εξεταστέας ύλης. Πρόκειται για παρα-δείγματα διδακτικής αξιοποίησης λογοτεχνικών κειμένων, τα οποία, βέβαια, μπορείτε να τα διαβάσετε για δική σας επιπλέον εξοικείωση και κατανόηση των αντίστοιχων θεωριών (Ερμηνευτική θεωρία και Νέα Κριτική).

2. Στην εξεταστέα ύλη περιλαμβάνονται οι σημειώσεις από το φάκελο του μαθήματος: Φάκελος Σημειώσεων Λογοτεχνίας που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του μαθήματος καθώς και οι σημειώσεις από τις παραδόσεις στο μάθημα.

Β. Γνωστικό Αντικείμενο: ΑρχαίαΕλληνικά

1.Ε. Πετσιμέρη: Οι σελίδες 49-56, 64- 76 και 157- 224 από το βιβλίο «Διδακτική Μεθοδολογία- Διδακτική των Αρχαίων Ελληνικών» είναι εκτός της εξεταστέας ύλης.
2.Στην εξεταστέα ύλη περιλαμβάνονται οι σημειώσεις που έχουν αναρτηθεί στην ισ-τοσελίδα του μαθήματος καθώς και οι σημειώσεις από τις παραδόσεις στο μάθημα. 
ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΕΠΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ:ΒΙΡΓΙΛΙΟΣ Δ ΕΞΑΜΗΝΟ (Τόλια)

Εισαγωγή στο ρωμαικό έπος, στο βιο και το έργο του Βιργιλίου

Δομή & περιεχόμενο Αινειάδας

Μετάφραση κειμένου, ερμηνευτικά, γραμματικοσυντακτικά.... Δείτε περισσότερα
Να δοθεί έμφαση στις αλληγορικές αναγνώσεις και στις προφητείες του έργου

Στερεότυπο: Βιβλίο Ι 1-33 και 254-296, Βιβλίο ΙΙ 771-791, Βιβλίο VI 679-901 και VIII 608-731 

ΜΕΘΟΔΟΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (Στ΄ εξάμηνο)

Από το σύγγραμμα του Nesselrath οι σελίδες 87 - 135 ("Ιστορία της Ελληνικής Φιλολογίας"). Ιδιαίτερη προσοχή στις σελίδες 120 - 135 ("Η Αρχαία Ελληνική Φιλολογία στους Νεότερους Χρόνους") !

και

από το σύγγραμμα της Ξανθάκη - Καραμάνου οι σελίδες 9 - 63 και τα κείμενα που έχουν διδαχθεί μέσα στην τάξη

ΜΕΤΑΓΕΝΕΣΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ: ΞΕΝΟΦΩΝ - ΑΡΡΙΑΝΟΣ

Από τα "Ελληνικά" του Ξενοφώντα το βιβλίο Α΄
Από την "Αλεξάνδρου Ανάβασις" του Αρριανού το 2.3 (κομμάτια 1 - 8) 
Σημείωση για το μάθημα της Μεταγενέστερης Ιστοριογραφίας:

Για τους βίους και το έργο των δύο ιστοριογράφων που μελετούνται μπορείτε να συμβουλευθείτε τις γραμματολογίες των Nesselrath, Lesky και Easterling - Knox.  

Προσθήκη στην ύλη της "Εισαγωγής στη Θεωρία της Λογοτεχνίας" του Στ΄ εξαμήνου

Εκτός από την καθορισμένη ύλη από τα προτεινόμενα συγγράμματα να μελετήσετε συνδυαστικά και την εισαγωγή, το κεφ. 1 και το κεφ. 3 από το σύγγραμμα του Τ. Ήγκλετον "Εισαγωγή στη Θεωρία της Λογοτεχνίας".

Τα θέματα στα οποία θα γίνει η εξέταση είναι: ο φορμαλισμός, η σημειωτική και ο δομισμός. 
Μυθολογία ΣΤ Εξαμήνου Σαιτάκης

ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΠΟΥ ΕΙΧΑΜΕ ΠΕΡΣΙ Α) ΕΣΤΙΑ 285-287, ΑΙΔΩΣ 296-298, ΗΛΙΟΣ 300-302,ΓΗ 319-323,ΧΑΡΙΤΕΣ 325-327,ΜΟΙΡΕΣ 330-333,ΜΟΥΣΕΣ 336-338,ΝΥΜΦΕΣ 339-342. Β)ΗΡΩΕΣ-ΗΡΑΚΛΗΣ 535-541. Γ) ΜΕΝΕΛΑΟΣ 479-488,ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ 563-566,ΟΔΥΣΣΕΑΣ 601-604,ΑΧΙΛΛΕΑΣ 608-614. Δ) ΜΑΝΤΙΚΗ 781-782. ΤΕΛΟΣ ΤΑ ΠΑΚΕΤΑΚΙΑ ΤΟΥ ( ΜΙΚΡΟΤΕΡΟΙ ΘΕΟΙ, ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ, ΜΑΝΤΕΙΣ) 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ- Ζ΄ΕΞΑΜΗΝΟ- ΜΑΘΗΜΑ ΚΟΡΜΟΥ (Σερεμετάκη, 2009-2010)


ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ

1) "Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΛΕΞΗ ΣΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΤΑ ΑΚΡΑ" της Κας Ν.Σερεμετάκη

Κεφάλαια:

1 "Πλαίσια" σσ. 1-39

2 "Κοινωνική Ιστορία και Κοινωνική Οργάνωση":ολόκληρο

3 "Προμηνύματα": σσ.111-130

5 "Η Φανέρωση": ολόκληρο

6 " Η Ηθική της Αντιφώνησης": ολόκληρο

7 "Υφαίνοντας τη Σύγκρουση": ολόκληρο

8 "Γυναίκες και Ιερείς,Φωνή και Κείμενο": ολόκληρο

11 "Εσχατολογία": ολόκληρο

Επίσης

2) "ΦΥΛΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ:Η ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ" της Ν.Σερεμετάκη

Κεφάλαιο

1 σσ 15- 29
ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ:ΠΟΙΗΤΙΚΗ-ΡΗΤΟΡΙΚΗ-ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ-ΠΡΟΣΛΗΨΗ (Μαθημα Θ.Κ. Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογιας- Μυλωνάκου)


1)"Από τον φορμαλισμό στον μεταδομισμό"-Raman Selden

-Υφολογία: σσ.123-126

-Ο Hirsch και η συγγραφική πρόθεση: σσ.392-394

-Άλλες αναγνωστικές θεωρίες, Τι είναι η ανάγνωση: σσ.523-532

-Η στροφή προς τον αναγνώστη και οι επιπτώσεις της στις γραμματολογικές σπουδές: σσ.559-562

και

2)"Η Κριτική της Λογοτεχνίας τον Εικοστό Αιώνα"- μτφρ.Ι.Ν. Βασιλαράκης

-Ποιητική, Η Ποιητική του μυθιστορήματος:T.Todorov-G.Genette: σσ. 349-350, 361 και 365-373

και

3)"Προσεγγίσεις στη Θεωρία της Λογοτεχνίας"- Γιούλα Μυλωνάκου- Σαϊτάκη

σσ. 150-197
200-205
215-217
251-252
260-261
273-274
290-294
300-302
314-317
320-327
332-333
339-340
349
358-363
372-373
381-382
386-399
429-430
439-441
466-477
487-491
505-506
513-517
522-525
534-537
612-622
631-635
702-713
724-729
740-757
766-776 
ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ΤΟΥ '30 (Μάθημα Θ.Κ. Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας)-Κανελλόπουλος(2009-2010)

Συγγράμματα:

1α)"Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας",Mario Vitti

σσ.382-386, 387-417, 419-452, 453-470

1β)"Η Γενιά του Τριάντα.Ιδεολογία και μορφή",Mario Vitti: σσ. 13-31, 33-35, 40-50, 103-193, 225-278, 290-295, 299-324, 343-351

2)Οι παραδόσεις του διδάσκοντος που βρίσκονται στην ψηφιακή τάξη.

3)Οι σημειώσεις που δόθηκαν σε έντυπη μορφή κτά τη διάρκεια των πανεπιστημιακών παραδόσεων. 

13 σχόλια:

  1. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ (ΚΟΡΜΟΥ) Γ' ΕΞΑΜΗΝΟΥ
    α.Θεωρητική Ύλη (40%): Βασικές έννοιες: 1) Εισαγωγή στους Η/Υ, 2)Λογισμικό και Υλικό μέρος Η/Υ, 3)Προσταστία από ιούς

    β.Πρακτική Ύλη (60%): 1)Windows XP, 2) Word, 3)Powerpoint


    ΕΠΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ:ΟΜΗΡΟΣ (ΚΟΡΜΟΥ) Γ' ΕΞΑΜΗΝΟΥ
    ραψωδία α' (στ.1-611)
    ραψβωδία ι' (στ.430-713)

    **Την ραψωδία Ι θα την βρείτε φωτοτυπημένη στο πρωτότυπο για κάθε φοιτητή του Γ΄εξαμήνου, μιας και δεν εμπεριέχεται στο σύγγραμμα. Ζητήστε την στο γραφείο του κ.Μπουγά

    ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ: ΚΙΚΕΡΩΝ (ΚΟΡΜΟΥ)

    1) Εισαγωγή στη ρητορεία,τον βιο και το έργο του Κικέρωνα
    2)Δομή και περιεχόμενο Pro Milone (κείμενο,μετάφραση,ερμηνευτικά) για τις ενότητες 1, 2, 8, 10, 20, 34, 38
    3)γραμματικόσυντακτικές παρατηρήσεις

    ΚΛΑΣΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ:ΠΛΑΤΩΝ (ΚΟΡΜΟΥ) Γ' ΕΞΑΜΗΝΟ

    1)Από τον Taylor: σ.19-29 και 30-44
    2)Από την Annas: σ.27-49 και 104-131
    3)Από το στερεότυπο: Βιβλίο Α (327α-332c3, 335d10-337a7, 343c1-e1)
    Βιβλίο Β (358b1-360d7, 376e1-379a4)
    Βιβλίο Γ (392c6-394e9)
    Βιβλίο Ζ (514a-517a7)

    ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ:ΗΡΟΔΟΤΟΣ (ΚΟΡΜΟΥ) Α ΕΞΑΜΗΝΟ

    1ο Βιβλίο: 1-5, 30-33
    3ο Βιβλίο:80-82
    6ο Βιβλίο:105-117
    7ο Βιβλίο: 1-9, 101-104, 138-149, 213-239

    και όσα αφορούν στον Ηρόδοτο από τις σημειώσεις του Κωνσταντινόπουλου

    ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ (ΚΟΡΜΟΥ)

    1)osa didax8hkan mazi me tis fwtotupies pou dianemh8hkan
    2)apo to suggramma istoria ths ellhnikhs logotexnias tom.1:
    A.epikh poihsh sel.15-32,42-56,64-71,73-83.
    B.lurikh poihsh sel. 90-134.
    C. istoria sel.229-235,239-258.
    D.filosofia sel. 267-280,286-300

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ (ΚΟΡΜΟΥ) Γ' ΕΞΑΜΗΝΟΥ
    α.Θεωρητική Ύλη (40%): Βασικές έννοιες: 1) Εισαγωγή στους Η/Υ, 2)Λογισμικό και Υλικό μέρος Η/Υ, 3)Προσταστία από ιούς

    β.Πρακτική Ύλη (60%): 1)Windows XP, 2) Word, 3)Powerpoint


    ΕΠΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ:ΟΜΗΡΟΣ (ΚΟΡΜΟΥ) Γ' ΕΞΑΜΗΝΟΥ
    ραψωδία α' (στ.1-611)
    ραψβωδία ι' (στ.430-713)

    **Την ραψωδία Ι θα την βρείτε φωτοτυπημένη στο πρωτότυπο για κάθε φοιτητή του Γ΄εξαμήνου, μιας και δεν εμπεριέχεται στο σύγγραμμα. Ζητήστε την στο γραφείο του κ.Μπουγά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ: ΚΙΚΕΡΩΝ (ΚΟΡΜΟΥ)

    1) Εισαγωγή στη ρητορεία,τον βιο και το έργο του Κικέρωνα
    2)Δομή και περιεχόμενο Pro Milone (κείμενο,μετάφραση,ερμηνευτικά) για τις ενότητες 1, 2, 8, 10, 20, 34, 38
    3)γραμματικόσυντακτικές παρατηρήσεις

    ΚΛΑΣΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ:ΠΛΑΤΩΝ (ΚΟΡΜΟΥ) Γ' ΕΞΑΜΗΝΟ

    1)Από τον Taylor: σ.19-29 και 30-44
    2)Από την Annas: σ.27-49 και 104-131
    3)Από το στερεότυπο: Βιβλίο Α (327α-332c3, 335d10-337a7, 343c1-e1)
    Βιβλίο Β (358b1-360d7, 376e1-379a4)
    Βιβλίο Γ (392c6-394e9)
    Βιβλίο Ζ (514a-517a7)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ:ΗΡΟΔΟΤΟΣ (ΚΟΡΜΟΥ) Α ΕΞΑΜΗΝΟ

    1ο Βιβλίο: 1-5, 30-33
    3ο Βιβλίο:80-82
    6ο Βιβλίο:105-117
    7ο Βιβλίο: 1-9, 101-104, 138-149, 213-239

    και όσα αφορούν στον Ηρόδοτο από τις σημειώσεις του Κωνσταντινόπουλου

    ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ (ΚΟΡΜΟΥ)

    1)osa didax8hkan mazi me tis fwtotupies pou dianemh8hkan
    2)apo to suggramma istoria ths ellhnikhs logotexnias tom.1:
    A.epikh poihsh sel.15-32,42-56,64-71,73-83.
    B.lurikh poihsh sel. 90-134.
    C. istoria sel.229-235,239-258.
    D.filosofia sel. 267-280,286-300

    ΧΩΡΙΣ ΑΡΧΑΙΟ ΚΕΙΜΕΝΟ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Στην μικρογράμματη γραφή θα υπάγεται το κείμενο στο οποίο θα εξεταστούμε για το μάθημα "Εισαγωή στην Παλαιογραφία" του δεύτερου έτους, όπως δήλωσε η κα. Καπετανάκη.
    Ακολουθεί η ύλη του μαθήματος αποκλειστικά από το σύγγραμμα του Elpidio Mioni: σελ. 13-15, 25-44, 51-53, 55-56, 59-61, 80-92(συνοπτικά), 93-107, 127- 131.
    Στην ύλη εντάσσονται και τα τρία ολιγοσέλιδα φυλλάδια που έχουν μοιραστεί για την Κεφαλαιογράμματη, την Μικρογράμματη και την Κωδικολογία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. * Η ύλη του Θουκυδίδη:
    Από το Βιβλίο 1, παγραφ.1-23, 89-118 και όλες οι δημηγορίες του βιβλίου αυτού.
    Από το 2ο Βιβλίο, παράγραφ. 1-6, 21-22,51-53, 60-65
    Από το Βιβλίο 3, παράγρ.37-48, 382-383
    Από το 5ο Βιβλίο, παραγραφ. 80-116

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΥΛΗ Αρχαίας Λυρικής Ποίησης Δ Εξαμήνου:

    *Τα κείμενα που διδαχθήκαμε θα εξεταστούν ως προς τη γραμματική, το συντακτικό, την ερμηνεία και τα πραγματολογικά.

    *Βιογραφικά των ποιητών που διδάχθηκαν

    *Θα πραγματοποιηθεί προφορική εξέταση της μετρικής ιάμβων και ελεγειών

    *Διδάχθηκαν τα εξής κείμενα, όπως θα τα βρείτε στο στερεότυπο σύγγραμμα:
    Αρχίλοχος:1, 2, 5, 13, 19, 114, 118, 122, 128, 130, 131, 132, 133
    Καλλίνος: 1
    Τυρταίος: 11
    Μίμνερμος: 1, 2, 4, 5
    Σόλων: 1,7,57-70
    Θέογνις: 467-496, 782-788

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Για τον Βιργίλιο (Δ' Εξάμηνο):

    Από το Βιβλίο I : στ. 1-33 κ 254-296
    Από το Βιβλίο II: στ. 280-295 κ 774-789
    Από το Βιβλίο VI: στ.679-901
    Από το Βιβλίο VIII: στ. 36-65 κ 608-731

    Επίσης θα εξεταστούμε σε:
    *Εισαγωγή στο ρωμαικό έπος κ στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικα του
    *Ο Βιργίλιος και η εποχή του
    *Πολιτικό υπόβαθρο κ λογοτεχνικές εξελίξεις
    *Δομή και περιεχόμενο Αινειάδας
    *Μετάφραση, ερμηνευτικά, γραμματικοσυντακτικά κ πραγματολογικά των εντός ύλης αποσπασμάτων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ύλη Τσούπρου (Δ' εξάμηνο):
    Σύγραμμα Βaeton:
    σελ:29-34
    36-44
    150-151
    174-368

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΘΕΜΑΤΟΓΡΑΦΙΑ:ΕΥΘΥ-ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΟ (Β ΕΞΑΜΗΝΟ)-ΚΑΡΑΒΑΣ

    *Όλο το Ἀ Βιβλίο των Ελληνικών του Ξενοφώντα
    *Άγνωστο πεζό κείμενο σε αττική διάλεκτο

    Σημ. Δεν θα εξεταστεί αντίστροφο για φέτος και μόνο.



    ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ-ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ (Η ΕΞΑΜΗΝΟ) -ΚΑΡΑΒΑΣ

    Πλούταρχος "Περί αρετής και κακίας" παρ. 100Β-101Ε
    Λουκιανού "Ικαρομένιππος ή Υπερνέφελος" (ολόκληρο)
    Γαληνού "Περί αλυπίας" (μια ανάγνωση)

    ΑΛΚΑΙΟΣ-ΣΑΠΦΩ-ΑΝΑΚΡΕΩΝ (Η ΕΞΑΜΗΝΟ)-ΣΩΤΗΡΙΟΥ

    * Κείμενα (έκδοση Page) Σαπφώ: 191, 195, 199, 204, 211, 238, 223, 224, 228, 229, 230. Αλκαίος: 110, 111, 148, 152, 157, 160, 161, 162, 163, 165, 167. Ανακρέων: 300, 301, 302, 303, 304, 322, 323, 325, 327, 331, 335, 340.

    * Από τα κείμενα αυτά θα εξεταστεί η μετάφραση, η γραμματική, η ερμηνεία.
    Μετρική (αιολικά και ιωνικά μέτρα, σαπφική και αλκαϊκή στροφή, βάση των σημειώσεων που μοιράστηκαν στις παραδόσεις) Μετρική ανάλυση συγκεκριμένων ποιημάτων: Ανακρέων (327, 304, 302), Σαπφώ (199 η πρώτη στροφή), Αλκαίος (148 η πρώτη στροφή)

    * Επίσης στην ύλη του μαθήματος περιλαμβάνονται οι σελίδες από τον Bowra και τον Καζάζη που αφορούν τους σχετικούς ποιητές / ποιήματα.

    *Η ερώτηση που αφορά στη γραμματική (χρονικές / εγκλιτικές αντικαταστάσεις) αποτελεί προϋπόθεση για να περάσει κάποιος το μάθημα.


    H XΡΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΣΤΗΝ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ (Η ΕΞΑΜΗΝΟ)-ΞΕΣΤΕΡΝΟΥ


    Οι φοιτητές θα εξεταστούν γραπτά και προφορικά στα εργαστήρια με θέμα τη φιλολογική ερμηνεία με χρήση λογισμικών των παρακάτω αντικειμένων:

    -Νέα ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία:
    1. Σεφέρη, Ποιητικό έργο (Συμφραστικός πίνακας)
    2. Βιβλιογραφίες, Ανθολογίες, Μελέτες, Εργογραφίες ελλήνων λογοτεχνών.
    - Αρχαία ελληνική γραμματεία:
    1. Ιπποκράτους, Περί ἀέρων, ὑδάτων καί τόπων (μετάφραση, οικογένειες λέξεων)
    2. Σώματα παπύρων
    3. Άρθρο Λ. Πόλκα, http://www2.e-yliko.gr/htmls/arctles/artcl_perseas.aspx
    -Λατινικές παροιμίες-γνωμικά:
    1. Μετάφραση, αναζήτηση λεξικολογικών δεδομένων παροιμιωδών φράσεων στα λατινικά και εύρεση του κειμενικού περιβάλλοντος σε ψηφιακή πηγή.
    -Ιστορία-αρχαιολογία:
    1. Χωροχρόνος : (γενικές αρχές εφαρμογής του λογισμικού: χωροταξική και χρονολογική έρευνα).
    2. Αρχαιολογία: ArchaeoPackPro (γενικές αρχές εφαρμογής του λογισμικού)


    Συγγράμματα:
    - Αναστασία Βακαλούδη, Διδάσκοντας και μαθαίνοντας με τις νέες τεχνολογίες, Θεωρία και Πράξη, εκδ. Πατάκη, Αθήνα 2003, ISBN960-16-0652-1, σελ. 237.

    - Μαρία Κασκαντάμη, Μαθαίνοντας στο Internet Αρχαία, Νέα, Ιστορία, εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα, 2001, ISBN 960-03-3064-6, σελ. 110.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. 13ΒΝΦ12: ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ (ΠΟΙΗΣΗ - ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ) ,
    Η' ΕΞΑΜΗΝΟΥ, Κα ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

    Συγγράματα
    1) Beaton: σελ. 246-284, 287-325, 330-368
    2) Πολίτη: σελ. 333-362

    ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ (Η ΕΞΑΜΗΝΟ-ΘΚ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ)-ΤΟΛΙΑ

    Από τις Ωδές του Οράτιου:
    Ωδή 1η από το Βιβλίο Α
    Ωδή 1η, 2η, 4η και 20η από το Βιβλίο Β
    Να γνωρίζουμε το περιεχόμενο όλων των Ωδών του Βιβλίου Β
    Ωδή 30η από το Βιβλίο Γ

    Εισαγωγικά: Να διαβάσετε τις σελίδες που αφορούν στην Λατινική Ελεγεία από το βιβλίο "Ιστορία της Λατινικής Λογοτεχνίας"

    ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΩΤΕΡΑΣ ΕΛΛΑΔΟΣ (Η ΕΞΑΜΗΝΟ) - ΧΡΗΣΤΟΥ


    Απ. Ε. Βακαλόπουλος, Νέα Ελληνική Ιστορία 1204-1985, Θεσσαλονίκη 2005,
    σ. 155 – 474

    ή

    Θ. Βερέμης – Γ. Κολιόπουλος, Ελλάς. Η σύγχρονη συνέχεια. Από το 1821 μέχρι σήμερα, Αθήνα 2006, σ. 184-433 και 534-564

    ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ(B' ΕΞΑΜΗΝΟ) - Αριστείδης Δουλαβέρας - 2010-11
    ΕΝΟΤΗΤΕΣ
    1.Εισαγωγή στις Λαογραφικές Σπουδές. Ορισμός, περιεχόμενο και σκοπός της Λαογραφίας. Ο ιδρυτής της ελληνικής Λαογραφίας Ν.Γ. Πολίτης και το έργο του. Παραδοσιακή και Νεωτερική Λαογραφία. Οι έννοιες «λαός», «λαϊκός πολιτισμός», «παράδοση», «παραδοσιακός πολιτισμός». Αξία της παράδοσης. Γνωρίσματα των λαογραφικών εκδηλώσεων. Τι οδήγησε στις λαογραφικές, εθνογραφικές και ανθρωπολογικές σπουδές τον 19ο αιώνα. Οι μέθοδοι της Λαογραφίας και οι συναφείς επιστήμες. Σύντομη ιστορική αναδρομή στην προσέγγιση ελληνικών λαογραφικών θεμάτων.

    2.Ήθη και έθιμα : Γέννηση – γάμος - θάνατος, η καθημερινότητα, το εθιμικό δίκαιο και η θρησκευτική συμπεριφορά.

    3.Έθιμα αγροτογεωργικής λατρείας. Ανθοφόροι και ευκαρπικοί άγιοι. Άγιοι προστάτες της βλάστησης. Άγιοι προστάτες της σποράς. Ευγονικές- ευφορικές-ευκαρπικές-αντιβασκάνιες-φυλακτικές ενέργειες.
    Βιβλιογραφία
    1.Εισαγωγή στις Λαογραφικές Σπουδές (παραδόσεις διδάσκοντος).

    2.Μιχάλη Γ. Μερακλή, Ελληνική Λαογραφία:Κοινωνική Συγκρότηση-Ήθη και Έθιμα- Λαϊκή Τέχνη, εκδόσεις ΟΔΥΣΣΕΑΣ, Αθήνα 2007, οι σελ. 131-203 και 221-282.

    3.Μαρία Μηλίγκου-Μαρκαντώνη, Δέντρα-Φυτά-Άνθη στον Λαϊκό Πολιτισμό των Νεωτέρων Ελλήνων, Αθήνα 2006, σελ. 167-211.

    4.Δημ. Σ. Λουκάτος, Εισαγωγή στην Ελληνική Λαογραφία, ΜΙΕΤ, Αθήνα 19853 , σελ.42-90, 188- 194, 204-225, 257-280.

    ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Θα δοθούν ερωτήσεις για τη μελέτη της ύλης.(Μόλις τις παραλάβω θα ενημερώσω και το topic)

    ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ/επιλογής Η' εξαμήνου/ΑΡΑΒΑΝΗ

    1. ΣΙΔΕΡΗ, Α. (2004). ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΕΝΤΑΞΙΑΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ, ΤΟΜΟΣ Α' (ΘΕΩΡΙΑ), ΣΕΛΙΔΕΣ: 29-105 ΚΑΙ 192-231

    2. ΣΙΔΕΡΗ, Α. (2004). ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΕΝΤΑΞΙΑΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ, ΤΟΜΟΣ Β' (ΠΡΑΞΗ), ΣΕΛΙΔΕΣ: 9-77 ΚΑΙ 89-181

    3. ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ

    Μέθοδος Φιλολογικής Έρευνας - ΣΤ' ΕΞΑΜΗΝΟ - (ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ)

    Α. ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ: αναλυση και ερμηνεία κειμένου

    B. ΘΕΩΡΙΑ:
    1) ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΣΙΑ ΤΟΜΟΣ Α΄ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
    HEINZ-GUNTHER NESSELRATH [σελ. 87-135 --> 120-135=sos!!]
    2) Παράλληλες εξελίξεις στη μετακλασσική (4ος π.Χ. αι.) τραγωδία και κωμωδία
    Ξανθάκη - Καραμάνου Γεωργία [σελ. 9-63]

    ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ - Η΄ ΕΞΑΜΗΝΟ - ΤΟΛΙΑ

    Στην ύλη προστίθενται η 7η και η 19η ωδή από το 2ο βιβλίο. Προς εξέταση είναι και το κείμενο της ελεγείας που δόθηκε μαζί με τις σημειώσεις της διδάσκουσας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. AΙΣΧΥΛΟΥ "ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ" (Ζ ΕΞΑΜΗΝΟ) ΘΚ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ_ ΜΑΡΚΑΝΤΩΝΑΤΟΣ
    στ. 1-39
    στ.264-354
    στ.489-680
    στ.810-974
    στ.1577-1673

    Υποχρεωτικά:Ερρίκος Χατζηανέστης, Αισχύλος Αγαμέμνων: Εισάγωγη, Κείμενο, Μετάφραση. Τόμος Α' : σελ.7-93
    Επιλεκτικά: Alan H. Sommerstein, Αισχύλος: ο ποιητής και το έργο του, μτφρ.Π.Πολυκάρπου, Αθήνα:Gutemberg 2010 (δεν παραδόθηκε)
    ή John Herrington, Αισχύλος, μτφρ. Μαρία Γιούνη, Θεσσαλονίκη: εκδόσεις Βάνιας 1988: σ.11-49, 118-131

    ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΕΦΗΒΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (Ζ ΕΞΑΜΗΝΟ) ΕΠΙΛΟΓΗΣ_ ΛΕΖΕ

    Γκόβαρης: σελ. 16-26, 41-92, 110-118, 145-155, 160-167, 169-171, 174-183, 191-197
    Cole: σελ. 61-67, 92-102, 129-134, 145-153, 160-163

    ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ (Ζ ΕΞΑΜΗΝΟ) ΘΚ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ_ΔΡΑΚΩΝΑΚΗ

    Ποιητική: κεφ. 1-11
    Ρητορική: κεφ. 1-2 (Βιβλίο Α) και κεδ 12-17 (Βιβλίο Β)

    Θα ζητηθούν ερμηνευτικά, γραμματικά, συντακτικά σχόλια

    ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ 18ος ΑΙΩΝΑΣ ΕΩΣ 1930 (Γ ΕΞΑΜΗΝΟ) ΚΟΡΜΟΥ_ΑΝΔΡΕΙΩΜΕΝΟΣ

    Στην ύλη περιλαμβάνονται τα αποσπάσματα των κειμένων που μοίρασε ο ίδιος στο τμήμα. Παρακαλώ ζητήστε τα από τον ίδιο.
    Θα διερευνηθούν ακόμη: η τάση του δημοτικισμού και η "κόντρα" του με την καθαρεύουσα, σχολιασμός του έργου και του βίου των λογοτεχνών, τεχνικά χαρακτηριστικά

    ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ: ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ (Ζ ΕΞΑΜΗΝΟ) ΘΚ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ_ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ

    Τουσκουλανή Διατριβή (Κικέρων) 3η: παρ.1-4
    Τουσκουλανή Διατριβή 4η: παρ. 1-8.22 και 27-30.67
    ( Η ύλη θα συμπληρωθεί από μια εκλογή από την "Ευτυχισμένη Ζωή" του Σενέκα)..προσεχώς!


    ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ (ΜΕ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ)~ Α' ΕΞΑΜΗΝΟ

    ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ FRITZ GRAF "ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΣΙΑ:ΡΩΜΗ" ΟΙ ΣΕΛ. 129 - 299

    ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ "ΚΑΤΟΥΛΛΟΣ, Ο ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΣ ΠΟΙΗΤΗΣ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ" ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ 1, 5 - 8, 10, 11, 15, 29, 32, 35, 48, 50, 51, 58, 70, 72, 75, 83, 85, 87, 100, 101

    ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ " OVIDIUS METAMORPHOSES" ΟΙ ΣΤ. 339 - 510 ΑΠΟ ΤΟ ΤΡΙΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΑΡΚΙΣΣΟ.
    10 Ιανουαρίου 2011 3:21 π.μ.
    cursed princess είπε...
    ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ~ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ

    ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ "ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΑ" ΠΡΟΣ ΜΕΛΕΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΤΑ ΚΕΦ. 1-7 ( με ιδιαίτερη έμφαση στις σελ. 21-34, 91-116, 141-160, 184-214, 215-227). ΕΠΙΣΗΣ ΟΙ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ.

    ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
    ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ "ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΟΛΟΓΙΑ" ΠΡΟΣ ΜΕΛΕΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΕΙΣΑΓΩΓΗ, ΤΑ ΚΕΦ. 1-2, 5-7 ΚΑΙ ΤΟ ΕΠΙΜΕΤΡΟ. ΕΜΦΑΣΗ ΝΑ ΔΟΘΕΙ ΣΤΙΣ ΣΕΛ. 13-30, 31-58, 59-68, 73-83, 148-183, 219-255. ΕΠΙΣΗΣ ΟΙ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ.
    11 Ιανουαρίου 2011 9:58 π.μ.

    ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΓΕΝΙΑΣ ΤΟΥ '30 ~ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ_ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ/ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ (ΩΣ ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΟ)

    ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ MARIO VITTI "ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ" ΟΙ ΣΕΛ. 387-475

    ΚΑΙ
    ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ RODERICK BEATON "ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ" ΟΙ ΣΕΛ. 174-246 ΚΑΙ 262-284
    11 Ιανουαρίου 2011 10:03 π.μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ: Ποιητική-Ρητορική-Αφηγηματικές Τεχνικές- Πρόσληψη(Θ.Κ. Βυζαντινής και Ν.ε. Φιλολογίας)/Ζ' ΕΞΑΜΗΝΟ

    1)"Από τον φορμαλισμό στον μεταδομισμό"-επιμ.Raman Selden. Α.Π.Θ. ΙΝΣ,Θεσ/νίκη 2005 [Ιστορία της Λογοτεχνίας/8].

    -Υφολογία (: 123-126)
    -Ο Hirsch και η συγγραφική πρόθεση (:392-394)
    -Άλλες αναγνωστικές θεωρίες - Τι είναι η ανάγνωση (: 523-532)
    -Η στροφή προς τον αναγνώστη και οι επιπτώσεις της στις γραμματολογικές σπουδες (:559-562).

    και

    2)Β.Αθανασόπουλος, "Οι ιστορίες του κόσμου.", εκδ.Πατάκη, Αθήνα 2005.

    -Αναλύοντας την ποιητική σύνθεση
    -Η ανάλυση ως κριτικό δοκίμιο -
    -Οι ρητορικές προσεγγίσεις
    -Η ρητορική
    -Η πρόθεση

    (σσ. 145-150 και σσ.165-166)

    και

    3)Γ.Μυλωνάκου - Σαϊτάκη, "Προσεγγίσεις στη Θεωρία της Λογοτεχνίας", εκδ.Φυτράκη,Αθήνα 2002.

    σσ. 150-197
    200-205
    215-217
    251-252
    260-261
    273-274
    290-294
    300-302
    314-317
    320-327
    332-333
    339-340
    349
    358-363
    372-373
    381-382
    386-399
    429-430
    439-441
    466-477
    487-491
    505-506
    513-517
    522-525
    534-537
    612-622
    631-635
    702-713
    724-729
    740-757
    14 Ιανουαρίου 2011 1:04 μ.μ.

    ΚΑΒΑΦΗΣ-ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ-ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ-ΒΑΡΝΑΛΗΣ(Θ.Κ. Βυζαντινής και Ν.ε. Φιλολογίας)/Ε'ΕΞΑΜΗΝΟ/κ. ΜΥΛΩΝΑΚΟΥ

    1) M.Vitti, "Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας"

    -Ετερότητα του Καβάφη
    -Ποίηση ως παραχάραξη της ζωής
    -Ο Αγγελος Σικελιανός (σσ.327-341)
    -Κώστας Βάρναλης (σσ.346-351)
    -Δυσφορία της ζωής (368-373)

    2)Τα κείμενα των ποιητών που διδάχτηκαν

    3)Οι σημειώσεις των παραδόσεων
    14 Ιανουαρίου 2011 1:26 μ.μ.

    13Κ34 : ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ & ΡΩΜΑΪΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (Ε' ΕΞΑΜΗΝΟ)[/list]
    1)) ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ & ΦΥΛΛΑΔΙΑ ΤΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑΣ
    2)) ΣΥΓΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ GEHRKE:
    * Μέγας Αλέξανδρος (από σημειώσεις) & σελ. 29 > οι κατακτήσεις του στη Μ. Ασία
    * σελ. 29 - 30 (σημαντικό) Το ιδεολογικό της επίθεσης των Ελλήνων εναντίον των Περσών
    * σελ. 32 (sos) Πέρασμα στην Ασία (ιδεολογική διάσταση. γιατί πήρε τέτοιο χαρακτήρα[Πανελλήνια ιδέα, Αθηναϊκή συμμαχία, Φίλιππος])
    * σελ 34 Μάχη στο Γρανικό
    * σελ. 35-36 Μάχη τησ Ισού (όχι τελευταία παράγραφο)
    * σελ. 37 Μάχη στη Φοινίκη
    πε...* σελ. 38-39 (sos)
    * σελ. 42 (sos) - 45 (Διάδοχος Δαρείου)> όχι τισ εσωτερικές αντιπαραθέσεις
    * σελ. 50-55 Ο Αλέξανδρος βασιλιάς
    ΔΙΑΔΟΧΟΙ
    * σελ. 56-57 (ονομαστικά)
    * σελ. 57-59 (Νοοτροπία διαδόχων)
    * σελ. 59-60 (όχι τις εξεργέσεις)
    * Ο Α' πόλεμος των διαδόχων = ανάγνωση
    * σελ. 62-63 Ο Β' πόλεμος των διαδόχων
    * σελ. 64-68
    * σελ. 76 Βασιλεία και βασικές αρχές αυτών
    * σελ. 77-86

    ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ ~ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ

    ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ "Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΛΕΞΗ" ΤΑ ΚΕΦ.: 1 (μόνο μια ματιά στην ενότητα με τίτλο "Ευσυνείδητη εθνογράφος"), 2 (μόνο μια ματιά), 3, 5, 6, 7, 8 (μόνο μια ματιά), 11. Επίσης να γίνει μελέτη του φωτογραφικού δοκιμίου.
    Τέλος, από το διάγραμμα που δόθηκε στα πρώτα μαθήματα, να ευρεθούν και να μελετηθούν τα άρθρα 7, 19, 24, 32, 36, 45.

    ΑπάντησηΔιαγραφή