Παρασκευή 24 Δεκεμβρίου 2010

Διαβούλευση για την Παιδεία 2010

Δείτε εδώ τα περί Διαβούλευσης για την Παιδεία.

Στην παρακάτω ιστοσελίδα μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά, αλλά και να σχολιάσετε τις παραγράφους της Διαβούλευσης : http://www.opengov.gr/ypepth/?p=400

Σημ. Η ιστοσελίδα είναι επίσημη. Γράψτε, μιλήστε!

Μαθήματα Ελληνικών από τον Γ.Μπαμπινιώτη

Ο Γιώργος Μπαμπινιώτης, από τους σημαντικούς έλληνες γλωσσολόγους, επιλέγει στο τελευταίο του βιβλίο, με τίτλο «Διαλογισμοί για τη γλώσσα και τη γλώσσα μας - Απλά μαθήματα γλώσσας και γλωσσολογίας» (εκδόσεις Καστανιώτη), να μιλήσει με απλά και κατανοητά κείμενα γραμμένα, όπως διευκρινίζει, «για τους εραστές της γλώσσας». Μέσα σε περίπου 220 σελίδες καταγράφονται σκέψεις, εκτιμήσεις, διαπιστώσεις, αλήθειες, διδάγματα.
Ο στόχος δεν είναι άλλος από το «να μπορέσουμε να μιλήσουμε απλά για την ουσία και τη λειτουργία της γλώσσας, για τις αρετές και τις δυσκολίες, για τη μαγεία του κόσμου της γλώσσας, για τα κλειδιά που σου ανοίγουν τον κόσμο της έκφρασης, αλλά και για τον αγώνα, για "το έργο ζωής" (opus vitae), που είναι πράγματι η κατάκτηση της ίδιας της μητρικής μας γλώσσας».
Τα 63 σύντομα κείμενα αυτού του βιβλίου θέτουν διάφορα ερωτήματα και σχολιάζουν ποικίλα θέματα. Μεταξύ αυτών «Η γλώσσα ως καθολικό γνώρισμα του ανθρώπου», «Η αγωνία της έκφρασης», «Η διάσταση του χρόνου στη γλώσσα», «Ο πολιτισμός της γραφής», «Το λεξικό ως διανοητική απόλαυση», «Ο μορφολογικός πλούτος της Ελληνικής», «Η διδασκαλία της γλώσσας στο σχολείο» αλλά και κεφάλαια που αναλύουν τη σημασία των ρημάτων, των επιθέτων, των αντωνυμιών στη γλώσσα.
Στις τελευταίες σελίδες, μάλιστα, υπάρχουν και κείμενα αφιερωμένα σε συγκεκριμένα πρόσωπα με ξεχωριστή συμβολή στην εξέλιξη της γλώσσας. Ανάμεσά τους ο Νόαμ Τσόμσκι («Ο γλωσσολόγος- κοινωνικός αγωνιστής»), ο Φερντινάν Ντε Σοσίρ («Ο ιδρυτής της σύγχρονης γλωσσολογίας»), ο Γεώργιος Χατζιδάκις («Ο πατέρας της ελληνικής γλωσσολογίας»), ο Γιάννης Ψυχάρης για τη συμβολή του στη γλώσσα μας και ο Γεώργιος Κουρμούλης από τη λόγια παράδοση. *

Πηγή: Εφημερίδα Ελευθεροτυπία

Η Έρη Ρίτσου μιλά στο Βήμα


«Εγώ γράφω από χόμπι, ο πατέρας μου έγραφε από ανάγκη»

Ο ποιητής με τη γυναίκα του, τη σαμιώτισσα γιατρό Φαλίτσα Γεωργιάδου, και την κόρη τους Ερη.
Ο ποιητής με τη γυναίκα του, τη σαμιώτισσα γιατρό Φαλίτσα Γεωργιάδου, και την κόρη τους Ερη.
Με δύο νέες εκδόσεις κλείνει το 2010 για την οικογένεια Ρίτσου. Με τον τίτλο «Yannis Ritsos – Poems» κυκλοφόρησε μόλις στον Καναδά, από τον εκδοτικό οίκο Libros Libertad, σε νέα μετάφραση στα αγγλικά από τον χανιώτη Μανόλη Αλιγιζάκη, επιλογή ποιημάτων από δεκαπέντε ποιητικά βιβλία του Γιάννη Ρίτσοy. Τις ίδιες μέρες στην Αθήνα κυκλοφορεί από τον Κέδρο «Η μικρή καμηλοπάρδαλη που δεν έτρωγε το φαγητό της» της Ερης Ρίτσου. Δύο εκδόσεις που αποτέλεσαν την αφορμή για μια σύντομη συνομιλία με τη μοναχοκόρη του ποιητή, επίσης συγγραφέα.
Το πρώτο βιβλίο της Ερης Ρίτσου ήταν μια παιδική ιστορία που έγραψε για να διασκεδάσει την κόρη της Λητώ. Την έδωσε στους φίλους εκδότες του Κέδρου από περιέργεια, για να μάθει αν τους αρέσει. «Την είχα γράψει σε ένα σχολικό τετράδιο. Τους το άφησα και το ξέχασα. Κάποιους μήνες αργότερα αναζήτησα το τετράδιο και πήγα να το πάρω. Και τότε έμαθα ότι είχαν αποφασίσει να εκδώσουν την ιστορία μου σε βιβλίο». Ηταν οι «Τρεις βασιλοπούλες» (Κέδρος, 2001). Με την αυθόρμητη ειλικρίνεια και το χιούμορ που χαρακτήριζε τον πατέρα της, σχολιάζει: «Μετά το πρώτο βιβλίο, κακά τα ψέματα, γλυκαίνεσαι και λες ας δοκιμάσω να γράψω και κάτι άλλο». Ακολούθησαν το παιδικό «Η καλή μεγάλη καφετιά αρκούδα βρήκε την ευτυχία» (Κέδρος, 2002), η συλλογή διηγημάτων «Γιατρός επαρχίας» (Κέδρος, 2004) και το μυθιστόρημα «Μυστικά και αποκαλύψεις» (Κέδρος, 2006).
«Δεν ξέρω αν θα γράψω κάτι άλλο» , λέει. «Μπορεί, αν έχω το κέφι. Γενικά βαριέμαι το γράψιμο. Είμαι από αυτούς που δεν γράφουν καν ευχετήριες κάρτες». Παραξενεύεται και η ίδια που οδηγήθηκε στη συγγραφή. Είναι το παροιμιώδες μήλο που έπεσε κάτω από τη μηλιά; Όχι, βιάζεται να διευκρινίσει: «Για μένα το γράψιμο είναι χόμπι. Μπορώ και χωρίς αυτό. Για τον πατέρα μου ήταν ανάγκη. “Αν φτάσει κάποια μέρα που δεν θα μπορώ να γράψω, θα πεθάνω” έλεγε». ?
Κληρονόμος του Γιάννη Ρίτσου, η Ερη διαχειρίζεται τα πνευματικά δικαιώματα για το έργο του ποιητή. Η νέα αγγλική μετάφραση έρχεται να προστεθεί σε ένα σύνολο περίπου 400 αυτοτελών εκδόσεων με μεταφράσεις ποιημάτων του πατέρα της. Ο Ρίτσος ήταν ανέκαθεν από τους πιο πολυμεταφρασμένους έλληνες ποιητές. Βρίσκουμε μεταφράσεις έργων του σε όλες τις γλώσσες, μεταξύ αυτών στα αραβικά, στα καταλανικά, στα δανικά και στα περσικά. Πολλές είναι οι μεταφράσεις στα γαλλικά, από έλληνες αυτοεξόριστους στη Γαλλία την εποχή της δικτατορίας και από γάλλους ελληνιστές. Εξαιρετικές οι μεταφράσεις του Νικόλα Κροτσέτι στα ιταλικά, που έγιναν και με τη συνεργασία του ποιητή. Το μεταφραστικό ενδιαφέρον για τον Ρίτσο είναι αμείωτο, μας πληροφορεί η κόρη του. «Εχουν πυκνώσει πολύ οι μεταφράσεις των έργων του στην Ισπανία τα τελευταία χρόνια. Είχαμε έξι-επτά εκδόσεις μέσα στην τελευταία τριετία». Αλλά και εκδόσεις ποιημάτων του στη Λατινική Αμερική, πολλές στην Τουρκία, και πρόσφατα στην Αίγυπτο, ενώ αναμένεται σύντομα μια δίγλωσση ελληνο-γαλλική έκδοση της «Φαίδρας» από τις εκδόσεις Εrosonyx στη Γαλλία.
«Δεν είναι μόνο οι μεταφράσεις που πιστοποιούν ότι το έργο του Ρίτσου εξακολουθεί να συγκινεί. Το διαπίστωσα η ίδια στις τόσες εκδηλώσεις που διοργανώθηκαν το 2009, έτος αφιερωμένο στον Ρίτσο, και συνεχίστηκαν και το 2010, που έκλεισαν είκοσι χρόνια από τον θάνατό του. Και κυρίως εντυπωσιάστηκα από τη μεγάλη απήχηση που έχει ειδικά στους νέους», συνεχίζει η Ερη. «Λέμε ότι τα παιδιά και οι νέοι σήμερα δεν αγαπούν τη λογοτεχνία, αλλά χρειάζονται μονάχα ένα ερέθισμα. Είναι σαν τη διψασμένη γη που περιμένει τη βροχή», ήταν το τελευταίο της σχόλιο προτού μας αποχαιρετίσει για να αναχωρήσει για την πρεμιέρα της παράστασης «Ανώνυμη Αγία», στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, σε σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη. Μια θεατρική μεταφορά του τολμηρού ερωτικού διηγήματος «Μια κοινότατη ιστορία» από το «Εικονοστάσιο Ανώνυμων Αγίων», του Ρίτσου βεβαίως

Διαβάστε περισσότερα: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=4&artId=374330&dt=22/12/2010#ixzz191j1jm5N

Το νέο καθεστώς για διορισμούς και προσλήψεις εκπαιδευτικών

Περίπου 170.000 αιτήσεις για πρόσληψη στα δημόσια σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έγιναν για τη σχολική χρονιά 2008-2009 στο υπουργείο Παιδείας. Για τη διευκόλυνση των υποψήφιων εκπαιδευτικών όλων των κατηγοριών και των κλάδων οι «Προσλήψεις στο Δημόσιο» ξεκαθαρίζουν σήμερα τους νέους όρους μόνιμου διορισμού και πρόσληψης αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών.

Πώς γί νονται οι μόνιμοι διορισμοί
Οι διορισμοί εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις κενές οργανικές θέσεις πραγματοποιούνται ως εξής:

α) Σε ποσοστό 60% από όσους επιτυγχάνουν στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και κατά τη σειρά της βαθμολογίας. β) Σε ποσοστό 40% από ενιαίο πίνακα αναπληρωτών, ο οποίος συντάσσεται για κάθε έτος και στον οποίο κατατάσσονται κατά σειρά που εξαρτάται από την πραγματική προϋπηρεσία προσωρινού αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού σε δημόσια σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αρμοδιότητας του ΥΠΕΠΘ.

Παράλληλα, εκτός από το ποσοστό 60% και 40%, με το άρθρο 6 του Ν. 3687/2008 (ΦΕΚ 159/1-8-2008 τ. Α΄) καθορίζονται τα παρακάτω:

Περίπτωση 1: Όσοι εκπαιδευτικοί συμπληρώνουν την 30.6.2008 πραγματική προϋπηρεσία τουλάχιστον τριάντα (30) μηνών προσωρινού αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού σε δημόσια σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αρμοδιότητας του υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, διορίζονται από το σχολικό έτος 2008-2009 και το αργότερο μέχρι και το σχολικό έτος 2012-2013, σε αναλογία που ορίζεται κατ΄ έτος στο ένα πέμπτο (1/5) του συνολικού αριθμού των ως άνω εκπαιδευτικών και με σειρά που εξαρτάται από την προαναφερθείσα συνολική προϋπηρεσία την 30.6.2008, κατά προτεραιότητα των κατηγοριών 60% και 40% και πέραν των οριζόμενων ποσοστών.

Περίπτωση 2: Εκπαιδευτικοί που συμπληρώνουν είκοσι τέσσερις (24) μήνες πραγματικής προϋπηρεσίας προσωρινού αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού σε δημόσια σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αρμοδιότητας του υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, και έχουν λάβει τη βαθμολογική βάση σε οποιονδήποτε διαγωνισμό εκπαιδευτικών του ΑΣΕΠ, διορίζονται από το σχολικό έτος 2008-2009 και εφ΄ εξής στον κλάδο επιτυχίας τους και μόνο, σύμφωνα με τις ανάγκες της Υπηρεσίας, και με σειρά που εξαρτάται από την προαναφερθείσα συνολική προϋπηρεσία, κατά προτεραιότητα των κατηγοριών 60% και 40% και μετά τους εκπαιδευτικούς της προηγούμενης περιπτώσεως (1) πέραν των οριζόμενων ποσοστών. Για τους κλάδους εκπαιδευτικών των κατηγοριών ΤΕ01 και ΔΕ01, για τους οποίους δεν προκηρύσσεται διαγωνισμός του ΑΣΕΠ, δεν απαιτείται η προϋπόθεση της επιτυχούς συμμετοχής σε διαγωνισμό για μόνιμο διορισμό.

Διορισμός πολυτέκνων
Οι πολύτεκνοι εκπαιδευτικοί με τέκνα, τα οποία είναι ανήλικα ή υπηρετούν τη στρατιωτική τους θητεία ή σπουδάζουν, εγγράφονται μέχρι 30 Ιουλίου κάθε έτους σε ειδικό πίνακα και διορίζονται σε θέσεις εκπαιδευτικών των κλάδων Π.Ε. Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ανεξάρτητα από τη συμμετοχή τους σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Για τον σκοπό αυτό συνιστώνται οι αναγκαίες θέσεις εκπαιδευτικών.

Με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων καθορίζεται ο αριθμός των διοριζόμενων εκπαιδευτικών κατά κλάδο και ειδικότητα. Με απόφαση του υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων καθορίζονται τα ειδικότερα κριτήρια της σειράς διορισμού των υποψηφίων.

Οι όροι πρόσληψης αναπληρωτών στη δημόσια εκπαίδευση
Η πρόσληψη προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης γίνεται από ενιαίο πίνακα στον οποίο κατατάσσονται, με αίτησή τους, οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί κατά σειρά που εξαρτάται από:

α)... Προϋπηρεσία προσωρινού αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού, ένα μόριο για κάθε μήνα της προϋπηρεσίας τους.

β) Σε όσους έλαβαν τη βαθμολογική βάση κατά τον τελευταίο προ της σύνταξης του ως άνω πίνακα διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, ένα μόριο για κάθε βαθμολογική μονάδα πάνω από τη βαθμολογική βάση. γ) Σε όσους έλαβαν τη βαθμολογική βάση κατά τον αντίστοιχο προτελευταίο διαγωνισμό, μισό μόριο για κάθε βαθμολογική μονάδα πάνω από τη βαθμολογική βάση. Όσοι υπάγονται σε περισσότερες της μίας από τις ανωτέρω περιπτώσεις λαμβάνουν αθροιστικά τα μόρια αυτών.

Προϋπηρεσία προσωρινού αναπληρωτή ή ωρομίσθιου εκπαιδευτικού νοείται αυτή που προσφέρθηκε:

α) Στα δημόσια σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αρμοδιότητας του υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. β) Στα Μουσικά Σχολεία.

γ) Στα Τμήματα Αθλητικών Διευκολύνσεων.

δ) Στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής.

ε) Στα Ναυτικά Λύκεια.

στ) Στα Μεταλυκειακά Προπαρασκευαστικά Κέντρα.

ζ) Στα Ολοήμερα Σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

η) Στα Εκκλησιαστικά Σχολεία.

θ) Στη Σιβιτανίδειο Δημόσια Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων.

ι) Σε θέσεις μόνιμων εκπαιδευτικών πριν από την αποχώρησή τους, εφόσον έχει προσφερθεί μέχρι 31.8.2005, ια) για την εφαρμογή του προγράμματος της Ολυμπιακής Εκπαίδευσης, ιβ) για την εφαρμογή των προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας και πρόσθετης διδακτικής στήριξης, ιγ) στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) και ιδ) στα δημόσια σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που τελούν υπό τη διοικητική εποπτεία του αρμόδιου, σε κάθε κράτος, υπουργείου των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μετά την ημερομηνία ένταξης των χωρών αυτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η πρόσληψη ωρομισθίων
Η πρόσληψη ωρομίσθιων εκπαιδευτικών στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης γίνεται από ενιαίο πίνακα ωρομισθίων, που συντάσσεται κατά Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης κάθε έτος. Κάθε υποψήφιος ωρομίσθιος εκπαιδευτικός εγγράφεται στον πίνακα μόνο μιας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.

Ιδιαίτερες περιπτώσεις
Α. Οι εκπαιδευτικοί που πάσχουν από σκλήρυνση κατά πλάκας προτάσσονται στους πίνακες αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών αμέσως μετά τους υποψηφίους που είναι πολύτεκνοι εξ ιδίας οικογενείας ή πάσχουν από ομόζυγη μεσογειακή αναιμία και δρεπανομικροδρεπανοκυτταρική αναιμία.

Β. Κατά την πρόσληψη των αναπληρωτών εκπαιδευτικών από τον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών, προσλαμβάνονται από τους εγγεγραμμένους στον πίνακα αυτό εκπαιδευτικοί που έχουν τρία (3) τέκνα σε ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) κατά κλάδο και ειδικότητα επί των εκάστοτε προσλαμβανομένων, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις που θέτουν οι διατάξεις αυτές. Η πρόσληψη των εκπαιδευτικών με τρία τέκνα και σε ποσοστό 20% γίνεται με βάση τη σειρά εγγραφής στον ανωτέρω πίνακα και εφόσον έχουν υποβάλει αίτηση για πρόσληψη στις περιοχές που πραγματοποιούνται οι προσλήψεις. Οι υπαγόμενοι στις ρυθμίσεις της παρούσας περίπτωσης, για τον διορισμό των οποίων απαιτείται πτυχίο παιδαγωγικών σπουδών της ΑΣΠΑΙΤΕ, προσλαμβάνονται εφόσον κατέχουν το πτυχίο αυτό ή πτυχίο ισοδύναμο προς αυτό.
 
 
 
Πηγή: tanea.gr

Υποτροφίες Εσωτερικού και Εξωτερικού για Μεταπτυχιακές Σπουδές...

...από το Ίδρυμα Ωνάσση.

Ρίξτε μια ματιά εδώ

Μουσείο Αφής στην Καλλιθέα για άτομα με προβλήματα όρασης

Το Όραμα

Αγγίζοντας τα εκθέματα To 1983, η τότε Πρόεδρος του Δ.Σ. του Φάρου Τυφλών της Ελλάδος [ΦΤΕ], Πρωτοπαπαδάκη Λ. και ο Δντης του ΦΤΕ Κεφάκης Εμμανουήλ αναζητούν τον τρόπο που θα επιτρέψει στα άτομα με προβλήματα όρασης να έρθουν σε επαφή με την πολιτιστική μας κληρονομιά. Αγοράζονται τα πρώτα εκθέματα από τον ΦΤΕ, και ακολουθούν δωρεές εκθεμάτων από οργανισμούς, εταιρείες και φυσικά πρόσωπα. Παράλληλα συνειδητοποιείται ότι η δυνατότητα ψηλάφησης των εκθεμάτων αποτελεί και για τους βλέποντες έναν καινούργιο τρόπο προσέγγισης του αρχαιοελληνικού πολιτισμού.
24 Δεκέμβριος 2010

Ιστορικό

Μουσείο Αφής Το 1984 ιδρύεται το Μουσείο Αφής, και στεγάζεται στο παλαιό διώροφο νεοκλασικό κτήριο του ΦΤΕ, δωρεά Εμπειρίκου, επί της οδού Δοϊράνης 198 στην Καλλιθέα. Tο 1999 καταστρέφεται κτηριολογικά από τον σεισμό. Με τις επιχορηγήσεις του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και τις χορηγίες της Οργάνωσης American Friends of the Blind in Greece, ξεκινά η αποκατάστασή του, η οποία και ολοκληρώνεται τον Ιανουάριο του 2004.

Επαναλειτουργία του Μουσείου

Εγκαίνια του Μουσείου Αφής
Tα εγκαίνια του ανακαινισμένου κτηρίου, στις 9/3/2004, τιμά με την παρουσία του ο τότε Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κωστής Στεφανόπουλος

Διακρίσεις

Έπαινος Ευρωπαϊκού Μουσείου της Χρονιάς
  • Το 1988 έλαβε τον έπαινο του Ευρωπαϊκού Μουσείου της Χρονιάς ανάμεσα σε 70 ευρωπαϊκά μουσεία.
  • Το 2004 έλαβε διάκριση για την προσβασιμότητα του από το Σωματείο Φίλων των Μουσείων.

Ιδιαιτερότητα

Το Μουσείο Αφής είναι ένα από τα 5 Μουσεία του είδους στον κόσμο. Η ιδιαιτερότητά του έγκειται στο γεγονός ότι οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να αγγίζουν τα εκθέματα, τα οποία είναι πιστά αντίγραφα των πρωτοτύπων που εκτίθενται σε άλλα Μουσεία της χώρας μας.

Λειτουργία

Αγγίζοντας τον Ερμή του Πραξιτέλη Το Μουσείο Αφής ανήκει στο Φάρο Τυφλών της Ελλάδος. Υπεύθυνη για τη λειτουργία, ανάπτυξη και προβολή του Μουσείου είναι το μέλος του ΔΣ του Φάρου Τυφλών, κα Γερουλάνου Ζωή και η Δντρια του Φάρου Τυφλών κα Ασιδέρη Δήμητρα. 

Από την ιστοσελίδα του Μουσείου http://www.tactualmuseum.gr/

Έφυγε από τη ζωή η ελληνίστρια Ζακλίν ντε Ρομιγί


Η μεγάλη ελληνίστρια και ακαδημαϊκός Ζακλίν ντε Ρομιγί, η οποία υπήρξε η πρώτη γυναίκα καθηγήτρια του College de France, πέθανε σήμερα σε ηλικία 97 ετών, έγινε σήμερα γνωστό από τον εκδότη της Μπερνάρ ντε Φαλουά.
Η Ζακλίν ντε Ρομιγί, γνωστή για τις μελέτες της στο χώρο του αρχαιοελληνικού πολιτισμού, η οποία ενσάρκωνε μια ουμανιστική αντίληψη του πολιτισμού, έγραψε σε διάστημα άνω των 60 ετών, πολλά έργα. Το 1988 έγινε η δεύτερη εκλεγμένη γυναίκα μέλος της γαλλικής Ακαδημίας, μετά την Μαργκερίτ Γιουρσενάρ. Μέλος της Ακαδημίας Αθηνών έλαβε την ελλκηνική υπηκοότητα το 1995 και ανακηρύχθηκε πρέσβειρα του ελληνισμού το 2.000.
«Είναι μια μεγάλη απώλεια για τη χώρα μας. Ήταν μια γυναίκα που αφιέρωσε όλη τη ζωή της στην ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό γιατί θεωρούσε ότι ήταν μια εκπαίδευση στην κατανόηση της ελευθερίας του ατόμου, στην προσήλωση στη δημοκρατία», δήλωσε η Ελέν Καρέρ ντ' Ανκός, ισόβια γραμματέας της Γαλλικής Ακαδημίας.
«Υπέφερε πολύ εδώ και μερικές δεκάδες χρόνια από το γεγονός ότι έβλεπε να φθίνει η μελέτη της ελληνικής γλώσσας και αυτό τής προκαλούσε τεράστιο πόνο», πρόσθεσε η ντ΄Ανκός, η οποία πιστεύει ότι ο καλύτερος φόρος τιμής για την Ζακλίν ντε Ρομιγί «θα ήταν να δοθεί εφεξής μεγαλύτερη σημασία στην ελληνική γλώσσα την οποία υποστήριξε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον στη χώρα μας».

kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου 2010

Η αναζήτηση εκείνου του "άλλου"...



Τότε ο Τούσης, ο Λαμπράκης, ο Πέτρουλας, ο Τεμπονέρας…



Σήμερα άγνωστοι αλλοδαποί, ο Αλέξης Γρηγορόπουλος, ο Γιώργος Βασιλάκης και άλλοι συνάδελφοί του αστυνομικοί, κάποιος άτυχος πολίτης που θεωρήθηκε αστυνομικός. Όλοι με μια σφαίρα, νεκροί κάτω στο δρόμο. Άνθρωποι διαφορετικών ηλικιών, καταγωγής, επαγγελματικής ιδιότητας, πολιτικών πεποιθήσεων… άλλα όλοι άνθρωποι θύματα στο δρόμο.



Αύριο ίσως εγώ, εσύ, εκείνος…εμείς. Όλοι μας είμαστε θύματα κάποιου. Μα ποιος είναι επιτέλους αυτός ο κάποιος; Η αστυνομία; Οι κουκουλοφόροι; Το σύστημα; Το ΔΝΤ; Ο θεός; Ποιος; Η ιστορία του αίματος πάνω στην άσφαλτο συνεχίζεται αδιάκοπα στο χρόνο, μέχρι να βρεθεί ο δράστης. Ο φονιάς του θύματος, που το μόνο που γνωρίζουμε για εκείνον είναι το επίθετο "άλλος". Ένας "άλλος" που μέχρι να εντοπιστεί θα αφήσει στο πέρασμα του χιλιάδες θύματα και αμέτρητο πόνο. Κι όταν θα γυρίσει πίσω του να δει αν τον κυνηγούν, θα καταλάβει ότι όλους τους σκότωσε. Δεν έχει απομείνει κανείς πια... μονάχα εκείνος. Εκείνος και οι τζαμαρίες των μαγαζιών του ματωμένου δρόμου. Εκεί λοιπόν στις τζαμαρίες, ο ανελέητος δράστης το μόνο που έχει να πυροβολήσει είναι ο ίδιος του ο εαυτός, ο "άλλος".



Μήπως εγώ, εσύ, εκείνος ….εμείς, είμαστε αυτός ο "άλλος"; Μήπως εάν γυρίσουμε τώρα όλοι μας πίσω και κοιτάξουμε στον καθρέφτη μας, εντοπίσουμε και συλλάβουμε τον δράστη; Ας γυρίσουμε λοιπόν, προτού αναγκαστούμε να αντικρίσουμε τη σκιά του σε κάποια αιματοβαμμένη βιτρίνα;

Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου 2010

Ο Τεμπονέρας και οι... "δολοφόνες"

Λίγο πρίν την 9η ημέρα του Γενάρη πλήθος ανακοινώσεων περί εκδηλώσεων μνήμης της δολοφονίας του Νίκου Τεμπονέρα κατέκλυσαν την Ελλάδα. Χειρόγραφα φωτοτυπημένα φειγ-βολάν, αφίσες κομματικών νεολαίων και μαθητικών δεκαπενταμελών συμβουλίων έφεραν την επέτειο θανάτου ενός δασκάλου μιας πανελλήνιας σχολικής αίθουσας ανευ τοιχισμού, ως ημέρα αναζωπύρωσης μιας επανάστασης που παρέμεινε 16 χρόνια τώρα ξύπνια μα σιωπηλή. Αυτός ήταν ο Νίκος Τεμπονέρας, το όνομα του οποίου μιάμιση δεκαετία μετά αποτελεί στο άκουσμα του φόβητρο ισχυρό για κυβερνήσεις και απολίτιστους πολιτικούς. Ο "κύριος καθηγητής" που δεν ξεχνά να μνημονεύεται στα εκάστοτε εκπαιδευτικά συλλαλητήρια ως θύμα μιας πολιτικής που δεν απείχε από την ελληνική δημοκρατία παρά μια ανάσα, δεν απείχε ανέκαθεν..

Ο Νίκος Τεμπονέρας ήταν καθηγητής στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μα δεν δίδασκε μόνο μαθηματικά, δίδασκε τους μαθητές του να μην φοβούνται να υψώνουν το ανάστημα τους στην έλλειψη δικαιοσύνης, ώσπου να φτάσει το ύψος του πολιτικού στοχασμού τους το μπόι της Ελευθερίας. Κατά τη διάρκεια της μεγάλης πολιτικής κρίσης του '91, όταν ο τότε Υπουργός Παιδείας κ.Κοντογιαννόπουλος επιχειρούσε να προβεί σε εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις παρόμοιας φύσης με τις σημερινές, ο Τεμπονέρας μαζί με συνάδελφους του, μαθητές και φοιτητές διαδήλωνε ειρηνικά. Ο κύριος Νίκος, όμως, μπορεί να μην έμενε στα Εξάρχεια ή να μην φύλασσε χάριν επαγγέλματος κάποιο Υπουργείο, υπήρξε παρά ταύτα μέλος της ΕΑΜ (Εργατικό Αντιιμπεριαλιστικό Μέτωπο) και στην Ελλάδα αρκούσε μια επικίνδυνη ταμπέλα για να πεθάνεις. Από την άλλη, στον Γιάννη Καλαμπόκα, πρόεδρος της ΟΝΝΕΔ, άρεσαν οι τραμπουκισμοί και μαζί με τους ομοίους του έσπευσε να σπάσει τις καταλήψεις δια της βίας. Θες κάποια κυβερνητική εντολή;Θες τα στρατιωτάκια που του έφερνε ο Αη-Βάσίλης όταν ήταν μικρός; Ο Καλαμπόκας αποφάσισε να χτυπήσει με λοστό κατά τη διάρκεια ενός ντου ΟΝΝΕΔιτών στο 3ο Γυμνάσιο Πατρών τον Νίκο Τεμπονέρα, που τολμούσε να διαδηλώνει. 16 χρόνια μετά, το 3ο Γυμνάσιο φέρει την επωνυμία του Τεμπονέρα, ο Καλαμποκάς ,αν και η δικαστική απόφαση τον στιγμάτισε με την ποινή της ισόβιας κάθειρξης, αφέθηκε ελεύθερος 3 χρόνια μετά, οι φοιτητές θα φώναζαν "Ζει,ζει ο Τεμπονέρας ζει/με Πέτρουλα, Λαμπράκη μας οδηγεί", ώσπου να δολοφονηθεί ο Αλέξης,να βληθεί ο Διαμαντής και να μην μας μείνει τίποτα παρά εκείνο το ενδελεχές αναπάντητο λεπτό σιγής.

Β.Μπ